موتور هواپیما چگونه کار می کند؟

در مباحث هوانوردی، پیشران یک وسیله پرنده به دلیل پیچیدگی و بهره­مندی از تکنولوژی­های پیشرفته، همواره این ماشین را به یک موضوع جذاب تبدیل کرده است و اغلب طرفداران هوانوردی، موتور هواپیما را یکی از اجزای مورد علاقه خود نام می برند.

تصور عموم از موتور هواپیما ، وسیله­ای است که وظیفه­اش تنها به جلو راندن هواپیماست و کاربرد دیگری ندارد، در حالی که تنها یکی از وظایف موتور، ایجاد نیروی جلوبرنده است. اما آیا می دانستید برق تمام سامانه­های الکتریکی و الکترونیکی اعم از سیستم­های ارتباطی و روشنایی هواپیما توسط موتور تامین می­شود؟

یا می­دانستید هوایی که در داخل کابین هواپیما تنفس می­کنید، از طریق کمپرسور موتور تامین شده است؟

یا حتی هنگامی که هواپیما فرود می­آید بیشترین نیروی ترمز و کاهش سرعت هواپیما برعهده موتور هواپیماست؟ همچنین می دانستید که تامین قدرت سیستم های هیدرولیکی هواپیما برای باز و بسته کردن چرخ ها و به حرکت درآوردن سطوح کنترلی، بر عهده موتوراست؟ و این ها فقط بخشی از وظایف نام برده شده­ی موتور هواپیماست. شاید الان بتوانید موتور را به عنوان قلب تپنده هواپیما درنظر بگیرید و به اهمیت بالای آن در هواپیما پی ببرید.

برای اینکه با موتور آشنا شوید، ابتدا باید نحوه ایجاد نیروی جلوبرندگی توسط موتور را به شما معرفی کنیم و سپس به هر یک از  اجزای موتور و نقش آن ها بپردازیم.

ایجاد نیروی جلوبرندگی

قانون سوم نیوتون می تواند به درک ما از نحوه ایجاد نیروی جلوبرندگی کمک کند. این قانون بیان می کند که اگر مقداری از هوا توسط جسمی به عقب رانده شود، آن جسم متناسب با مقدار و سرعت هوایی که به عقب رانده است، به همان میزان، به جلو رانده می­شود. ساده ترین مثال آن بادکنک پر از بادی است که از انتهایش آن را رها کنیم، در نتیجه مشاهده می شود هوا در هر لحظه با سرعت زیادی از آن خارج شده و عکس العمل آن باعث به جلو راندن (پرتاب شدن) بادکنک می­شود. موتور هواپیما نیز همانند بادکنک مورد مثال ، حجم قابل توجهی از هوا را با سرعت زیادی به عقب می­راند و عکس العمل آن باعث به جلو راندن هواپیما می شود. بنابراین هرچه هوای بیشتری و با سرعت بالاتری توسط موتور به عقب رانده شود ، نیروی جلوبرندگی بیشتری خواهیم داشت که اصطلاحا به آن ایجاد مومنتوم می گویند.

انواع موتورهای هوایی

موتور­های هوایی براساس کاربرد­های مختلف به چند صورت طراحی شده­اند که عبارتند از:

  • توربو جت (Turbo-Jet): موتورهای توربو­ جت، عمده تولید مومنتوم خود را از گاز­های خروجی موتور تامین می­کنند. این موتور­ها می­توانند سرعت های زیادی را ایجاد کنند اما به دلیل سر و صدا و مصرف سوخت بالا، تولید آن­ها برای هواپیماهای مسافربری تجاری متوقف و امروزه مصرف نظامی دارند.

  • توربوفن ( Turbo Fan): موتورهای هواپیماهای مسافربری تجاری اغلب از موتور های توربوفن بهره می برند . این نوع موتور ها دارای فن نسبتا بزرگ در جلوی خود هستند که تقریبا 80% نیروی جلوبرندگی موتور را تامین می­کند و مابقی نیروی جلوبرندگی توسط عکس العمل گاز های خروجی از موتور تامین می­شود.

  • توربو پراپ(Turbo Prop): موتورهای توربو پراپ، در حقیقت از نیروی ملخ برای تولید نیروی جلوبرندگی استفاده می‌کنند و حدود 90% نیروی تولیدی را شامل می­شود. این موتورها، نیروی جلوبرندگی و سرعت بسیار کمتری از موتورهای جت تولید می‌کنند، اما مصرف سوخت موتورهای توربوپراپ، بسیار کمتر (حدود دو سوم موتور توربوفن) می­باشد. کاربرد این موتور ها اغلب در هواپیماهای سبک و هواپیماهای مسافربری برای مسافت های کوتاه، می­باشد.

  • توربو شفت(Turbo Shaft): بالگرد ها بیشترین کاربر این موتورها می­باشند. اجزای این موتور با سایر موتورهای جت تفاوتی ندارد اما مکانیسم آن­ها تولید نیروی جلوبرندگی نیست بلکه ایجاد گشتاور(Torque) است که منجر به چرخاندن ملخ بالگرد می‌گردد.

اجزای موتور

موتور های رایج در هواپیماهای مسافربری تجاری معمولا ساختار یکسانی دارند و از سه بخش اصلی تشکیل شده اند:

  1. کمپرسور(Compressor) : افزایش فشار و دمای هوای ورودی به موتور و انتقال این هوا به محفظه احتراق توسط کمپرسور انجام می­شود.
  2. محفظه احتراق (COMBUSTION CHAMBER): واکنش شیمیایی بین هوا و سوخت جهت ایجاد یک مخلوط پر انرژی را فراهم می­کند و آن را به توربین انتقال می­دهد.
  3. توربین (TURBINE): وظیفه آن گرفتن انرژی از مخلوط هوا و سوخت تولید شده توسط محفظه احتراق است تا بتواند کمپرسور، فن و اجزای جانبی موتور را بچرخاند.

اجزای جانبی موتور

این اجزا روی یک گیربکس سوار هستند و گیربکس نیز به وسیله یک شفت متصل به کمپرسور قدرت می­گیرد.

این اجزاء عبارتند از :

  1. ژنراتور(GENERATOR): وظیفه آن تولید برق مصرفی در هواپیماست مانند سیستم های ارتباطی ، سیستم روشنایی و سیستم های سرگرمی و …
  2. پمپ هیدرولیک (HYDRAULIC PUMP): فشار لازم جهت جابه جایی سطوح کنترلی هواپیما و همچنین باز و بسته کردن چرخ ها را تامین می­کند.
  3. استارتر(STARTER): وظیفه آن چرخاندن شفت موتور هواپیما جهت راه اندازی آن است که معمولا در موتورهای توربوفن از نوع نیوماتیکی هستند زیرا اندازه و جرم شفت به قدری است که استارتر های الکتریکی توان چرخاندن آن را ندارند.
  4. معکوس کننده (THRUST REVERSER ):  از دیگر اجزای جانبی موتور است که وظیفه آن تغییر دادن جهت هوای به عقب رانده شده توسط فن می­باشد و درنتیجه جهت نیروی جلوبرندگی را برعکس می­کند تا رانش معکوس ایجاد شده و سرعت هواپیما کاهش پیدا کند. از این وسیله خلبانان هنگام فرود هواپیما روی زمین استفاده می­کنند که اغلب اوقات مسافران متوجه افزایش صدای موتور هنگام فرود می­شوند که ناشی از فعال شدن معکوس کننده موتور است.

سیستم های بهره­مند از هوای کمپرسور  

هوای داغ و پرفشاری که توسط کمپرسور موتور تولید می­شود (اصطلاحا به آن Bleed Air می­گویند) یکی از کاربردی­ترین سیال های هواپیماست که می­توان به چند نمونه از کاربرد های آن اشاره کرد:

  1. سیستم نیوماتیکی هواپیما که سیستم استارت موتور جهت راه اندازی اولیه­ی آن شامل می­شود، از این هوا بهره می­برد.
  2. سیستم تهویه مطبوع (Air Condition System) که وظیفه فراهم کردن هوای تازه به داخل کابین مسافر را دارد از این هوای پرفشار استفاده می­کند.
  3. سیستم ضدیخ (Anti-Ice system) که از تشکیل تکه های یخ روی لبه بال و موتور جلوگیری می­کند، از این هوا در مواقع ضروری بهره­مند می­شود.

سینا بهاری کارشناس تداوم صلاحیت پروازی شرکت کاموتک پرواز

 

No comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *